Rolnik w internecie - nie powielaj błędów - Skuteczny Rolnik

Rolnik w Internecie, czyli 5 sposobów na skuteczną promocję w sieci i błędy, których należy unikać

 

Aktywność związana z promocją swoich produktów i usług w Internecie to dziś konieczność i to nie tylko dla dużych marek o zasięgu globalnym, ale też dla małych firm działających lokalnie. Dla rolników – producentów żywności, promowanie swojej działalności w sieci jest równie istotne. Można powiedzieć, że jest to doskonała recepta na sukces i to zdanie nie będzie przesadzone. Trzeba jednak zabrać się za to w sposób staranny, przemyślany i konsekwentny.


Poniżej znajdziesz się najczęściej spotykane błędy popełniane, nie tylko przez rolników, ale przez wielu użytkowników wybierających social media do komunikowania się ze światem:

  • wykorzystywanie kont prywatnych do promocji działalności rolniczej,
  • chaotyczne działanie bez sprecyzowanej koncepcji,
  • publikowanie nudnych, nieciekawych treści lub zdjęć bez opisów,
  • kopiowanie treści i wykorzystywanie cudzych zdjęć lub filmików,
  • stosowanie potocznego, niechlujnego języka,
  • publikowanie treści z błędami ortograficznymi, gramatycznymi i interpunkcyjnymi,
  • rezygnacja z potencjału materiałów wideo.

Konto w mediach społecznościowych – prywatne czy firmowe?

Media społecznościowe takie, jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy YouTube, świetnie nadają się do promowania niemal każdej działalności. W dodatku można rozpocząć z nimi przygodę całkowicie za darmo. Jednak zakładając konto w social mediach należy zastanowić się czy założyć profil prywatny czy też zdecydować się na konto firmowe… A jaka jest między nimi różnica?

Stworzenie profilu dedykowanego gospodarstwu rolnemu w formie konta prywatnego jest kuszące, lecz niewłaściwe. Dlaczego? Z prostego powodu! Jest to idealna droga do znaczącego ograniczenia swoich możliwości. Facebook i inne media społecznościowe przewidziały dla firm wiele przydatnych funkcji i rozwiązań, takich jak choćby możliwość uruchamiania kampanii reklamowych czy analizowanie statystyk popularności strony. Na początku może się to wydawać całkowicie zbędne, jednak trudno przewidzieć, jakie funkcje okażą się przydatne w przyszłości. Decyzja wydaje się zatem oczywista zwłaszcza, że wybór konta firmowego nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dlatego profil gospodarstwa rolnego lub agroturystycznego – powinien być tylko firmowy!

Wartościowe treści – podstawą komunikacji z klientami

Samo założenie profilu to jednak wciąż za mało. Aby przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów należy publikować ciekawe treści. Co więcej, istotne jest znalezienie pomysłu i opracowanie strategii związanej z publikacjami, ponieważ przypadkowe, chaotyczne teksty, zdjęcia i filmiki nie zapewnią oczekiwanego sukcesu.

Zatem, co warto publikować na swoim profilu? Mogą to być opisy i zdjęcia ilustrujące codzienne życie w gospodarstwie. Można pokusić się o publikowanie przepisów kulinarnych z uwzględnieniem artykułów spożywczych własnej produkcji. Ciekawe może okazać się również opowiadanie o zdrowej, regionalnej żywności. Dobrym pomysłem jest także tworzenie relacji z hodowli zwierząt. Wszystko tak naprawdę zależy od kreatywności i możliwości.

Konto w mediach społecznościowych – prywatne czy firmowe?

Media społecznościowe takie, jak Facebook, Instagram, LinkedIn czy YouTube, świetnie nadają się do promowania niemal każdej działalności. W dodatku można rozpocząć z nimi przygodę całkowicie za darmo. Jednak zakładając konto w social mediach należy zastanowić się czy założyć profil prywatny czy też zdecydować się na konto firmowe… A jaka jest między nimi różnica?

Stworzenie profilu dedykowanego gospodarstwu rolnemu w formie konta prywatnego jest kuszące, lecz niewłaściwe. Dlaczego? Z prostego powodu! Jest to idealna droga do znaczącego ograniczenia swoich możliwości. Facebook i inne media społecznościowe przewidziały dla firm wiele przydatnych funkcji i rozwiązań, takich jak choćby możliwość uruchamiania kampanii reklamowych czy analizowanie statystyk popularności strony. Na początku może się to wydawać całkowicie zbędne, jednak trudno przewidzieć, jakie funkcje okażą się przydatne w przyszłości. Decyzja wydaje się zatem oczywista zwłaszcza, że wybór konta firmowego nie wiąże się z dodatkowymi kosztami. Dlatego profil gospodarstwa rolnego lub agroturystycznego – powinien być tylko firmowy!

Zachowanie wysokiej jakości i dbałość o szczegóły

Nikt nie chce czytać, słuchać i oglądać materiałów słabej jakości. Dlatego niewyraźne zdjęcia, niedbały język, rażące błędy ortograficzne i gramatyczne nie powinny ujrzeć światła dziennego. Warto zadbać o jakość tego, co zostaje publikowane na profilach w social mediach. Tym bardziej, że istnieje wiele narzędzi, które nam to ułatwią. Co mam na myśli? Chociażby zwykły edytor tekstu może okazać się pomocny w wyeliminowaniu błędów językowych. Dbając o jakość pokazujemy potencjalnym klientom, że jesteśmy profesjonalni i godni zaufania. W ten sposób na swoim rynku budujemy pewną markę i to jest wartość niezaprzeczalna.

Podążanie za nowoczesnymi trendami

Współczesny użytkownik Internetu oczekuje treści, które będą łatwe i przyjemne w odbiorze. Dlatego coraz większą popularność zdobywają formaty wideo. Krótkie filmy oraz relacje na żywo doskonale się sprawdzają niemal w każdej branży. Tym samym warto przełamać obawy związane z występowaniem przed kamerą i nagrywaniem siebie. Nagrania obrazujące życie na wsi będą miały ogromną wartość dla promującego się w sieci gospodarstwa rolnego. A co można relacjonować?! Dosłownie wszystko! Od wykluwających się piskląt, poprzez prace na polu lub w szklarniach, po przetwarzanie w domowej kuchni zebranych w gospodarstwie płodów rolnych. To kolejny moment, aby uwolnić swoją wyobraźnię.

Stawianie na naturalność

W świecie, który staje się coraz bardziej wirtualny i sztuczny czymś, co przyciąga uwagę jest autentyczność. Widać to wyraźnie choćby po rosnącej popularności produktów ekologicznych, zdrowego stylu życia czy trendu „zero waste”, który promuje życie bez zanieczyszczania środowiska i generowania odpadów. Konsumenci są zmęczeni wszechobecną chemią, wyidealizowanymi reklamami i pustymi obietnicami wielkich marek. Szukają czegoś, co jest prawdziwe, naturalne. Rolnictwo doskonale wpisuje się w ten trend, ale priorytetem jest prawdomówność. Życie szybko zweryfikuje ewentualne kłamstwa, a negatywne opinie w Internecie rozejdą się niczym pożar. Dlatego chcąc prowadzić komunikację w sieci należy publikować prawdziwe informacje i pokazywać autentyczne zdjęcia. To stwarza szansę się wyróżnić i umocnić swoją pozycję.

Podejmiesz wyzwanie?

Profile w mediach społecznościowych, strona internetowa i inne formy obecności w Internecie są swoistą wizytówką. Polskie przysłowie mówi: „Jak cię widzą, tak cię piszą” i w sieci to powiedzenie nabiera szczególnego znaczenia. Dbając o wizerunek i pracując nad tym, jak będziemy postrzegani robimy sobie najlepszą reklamę.

Zatem czy podejmiesz wyzwanie i zaczniesz istnieć w sieci?

Michał Nowacki

Autor:

 Michał Nowacki


Każdego dnia udowadnia, że wieś, to doskonałe miejsce do rozwoju, pracy i życia. Rolnik, vloger, felietonista i przedsiębiorca rozwijający się w zakresie marketingu rolniczego.